Hygienici upozorňujú: Mrazy udreli v plnej sile, chráňte seba aj blízkych

Nepriaznivé počasie a mínusové teploty však môžu mať zlý vplyv najmä pre rizikové skupiny obyvateľov – deti, starší ľudia, ľudia trpiaci na diabetes, kardiovaskulárne a respiračné ochorenia. Odbor hygieny životného prostredia Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky prináša niekoľko rád, ako sa v zdraví tešiť zo zimného obdobia.

 

 

Rady pre ochranu organizmu

  • Reakcia organizmu na chlad závisí od ochladenia tela. Teploty nižšie ako 15 °C môžu mať nepriaznivé účinky na zdravie.
  • Chráňte svoju pokožku pred omrzlinami či inými poškodeniami, najmä ak teplota klesne pod -10 °C. Nedotýkajte sa chladných predmetov holými rukami.
  • Nezabúdajte si ruky a tvár pravidelne krémovať, aby ste predišli praskaniu kože. Ako ochrana pred odrazom svetla a slnka od snehu je vhodný ochranný krém proti UV žiareniu.
  • Plánujte svoje aktivity v závislosti od počasia a prispôsobte ich aktuálnym podmienkam.
  • V prípade silných mrazov nie je zdravé športovať pod hranicou -15-18 °C .
  • Udržiavajte telesnú teplotu fyzickou aktivitou a dostatočným prísunom jedla. Pravidelne dopĺňajte tekutiny aj keď v chlade nepociťujete smäd. Pri fyzickej aktivite pite aspoň 2 litre tekutín denne a viac. Vyhýbajte sa príliš studeným nápojom.
  • Vyhýbajte sa alkoholu a kofeínovým nápojom, ktoré zvyšujú riziko podchladenia a omrzlín.
  • Vyhýbajte sa cvičeniu v mraze, pokiaľ trpíte kardiovaskulárnymi alebo respiračnými ochoreniami. Hmla spôsobuje zhoršenú viditeľnosť a vysokú vlhkosť. Môže vás obmedziť predovšetkým ak máte problémy s dýchaním, trpíte astmou alebo vás trápia poruchy imunitného systému.
  • Chráňte deti pred chladom a v prípade potreby pomôžte aj starým ľuďom vo vašom okolí.

Vhodné oblečenie

  • Priebežne sledujte počasie a jeho predpovede a  prispôsobte tomu vhodné oblečenie, najmä, ak plánujete tráviť vonku dlhší čas.
  • V zime používajte viac vrstiev oblečenia, vrchné oblečenie by malo byť odolné proti vetru, dažďu a snehu. V prípade premočenia čo najskôr vymeňte mokré oblečenie za suché.
  • Starostlivo zvážte materiál a druh oblečenia. Pamätajte, že najviac zahreje vlna, flis a angora. Slabšie zahreje Goratex a viskóza. Neohrieva polyester a bavlna, aj keď je veľmi priateľská k pokožke.
  • Náležitú pozornosť venujte ochrane nôh, rúk a hlavy. Noste teplé rukavice, čiapky, ponožky a zimné nepremokavé topánky, s dostatočne hrubou podrážkou a izolačnou vrstvou.
  • Miesto obyčajných rukavíc noste palčiaky, pretože tak si udržíte ruky vzájomne v teple.
  • Pamätajte, že starší ľudia potrebujú teplejšie oblečenie, nakoľko sami produkujú menej telesného tepla.

Pozor na nehody a úrazy

  • Ulice pokryté snehom a ľadom sú klzké, s vyšším nebezpečenstvom pádu a rizikom vzniku zlomenín. Zvýšte opatrnosť svojho pohybu a noste obuv s protišmykovou podrážkou, na schodoch sa pridŕžajte zábradlia.
  • Buďte ohľaduplní a opatrnejší aj za volantom či na bicykli. Pamätajte vždy na nebezpečenstvá, ktoré môžu v zime ohroziť Vás i ostatných účastníkov cestnej premávky a prispôsobte tomu rýchlosť svojej jazdy.
  • Nezabúdajte na zníženú viditeľnosť v zimnom období, ako aj na dlhšie tmavé obdobia dňa a noste reflexné prvky, keď sa pohybujete po ulici. Skutočnosť, že vidíte prichádzajúce vozidlá neznamená, že rovnako dobre ich vodiči vidia Vás, najmä v noci, počas hustého sneženia a na slabo osvetlených uliciach.
  • Opatrní buďte aj na horách. Nepodceňujte nebezpečenstvá hroziace v zimnom období.
  • Pri športoch ktoré to vyžadujú, nepodceňujte využívanie vhodných bezpečnostných ochranných prvkov, predovšetkým prilby a chráničov.

 

 

 

 

Sledujte varovné signály tela

  • Nepríjemné pocity: ochladenie tela, studené prsty na rukách a nohách, ochladzujúce sa končatiny
  • Svalový tras (klepanie): výrazne ochladenie tela, vzniká bolesť v prstoch na rukách a nohách a necitlivosť, čím sa znižuje Vaša výkonnosť. Zahrievajte sa cvičením alebo vyhľadajte vhodný úkryt.
  • Svetlé škvrny na tvári a na pokožke v rôznych časti tela sú znakom poškodenia vplyvom mrazu. Zároveň môže dôjsť k podchladeniu organizmu či iným ochoreniam z prechladnutia. Okamžite zahrejte poškodené miesto napr. teplými rukami a chráňte holú pokožku pred ďalším chladom.
  • Ďalšie príznaky: Ak sa objavia príznaky arytmie, bolesti na hrudníku, dýchacie ťažkosti, kašeľ alebo dýchavičnosť, vaším cieľom je dostať sa do tepla čo najskôr. Ak príznaky pretrvávajú, navštívte lekára.

Športujte aj v zime

Aj napriek chladnejšiemu počasiu, nezabúdajte na pravidelný pohyb a pobyt vonku. Aj keď sú možnosti oproti letným mesiacom obmedzené, organizmus by mal byť fit a v dobrej kondícii bez ohľadu na ročné obdobie.

 

Ilustračné foto: www.freedigitalphotos.net

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *