Deformácie zo športu. Ako byť fit a netrpieť?

Ordinácie ortopédov sa dnes plnia pacientmi, ktorí trpia deformáciami zo športu a ortopéd Tomáš Jakubík z prvej špecializovanej nemocnice v odbore ortopédia Clinica Orthopedica, to potvrdzuje. „Je to smutné, ale je to tak. Kým mladý organizmus je schopný zvládať a vyrovnávať sa aj s väčšou záťažou, než na akú je prirodzene stavaný, v prípade neprimeranej záťaže zo športu sa okolo tridsiatky začnú objavovať problémy – zranenia, deformácie, výrastky,“ hovorí.

 

 

Deformácie zo športu majú tí, ktorí športujú od detstva či ranej mladosti, aj tí, ktorí sa na šport vrhli neskôr, lebo je to v kurze. Dlhoroční športovci potrebujú podávať čoraz väčšie výkony, aby sa u nich po športovej aktivite dostavil pocit spokojnosti. Jednoducho si na vyššiu hladinu opojných endorfínov už zvykli. A tí druhí neraz nevedia, ako šport robiť správne, vynechávajú rozcvičky, zanedbávajú strečing, len sa na šport vrhnú v domnienke, ako veľa robia pre svoje zdravie, aj keď im telo bolesťou hovorí niečo iné.

Každý organizmus má iné danosti a je naozaj rozumné, vedieť správne odhadnúť svoje sily. Pomalé a postupné posúvanie latky vlastných síl je možno v poriadku, ale akékoľvek prepínanie sa skôr alebo neskôr prejaví na zdraví,“ upozorňuje ortopéd.

Práve dnes taký populárny beh je podľa doktora Jakubíka jeden z najmenej zdravých spôsobov športovania. „Behanie na asfalte nám na kliniku, keď to tak poviem, doslova dodáva pacientov. Ľudia si neuvedomujú, že pri behu na tvrdom povrchu je každý jeden krok úderom pre kĺb. A potom sa čudujú, že ich bolia kolená, pod kolenom, členky,“ hovorí. Pritom je to podľa neho prirodzená odpoveď organizmu na neprimeranú záťaž a na odstránenie dôsledkov vo finále často nestačí len konzervatívna liečba, ale je potrebný operačný zákrok.

Ortopéd Jakubík sa chce vyhnúť mylnému dojmu, že je proti športovaniu. Naopak, je presvedčený, že šport je dôležitý, je však odporca zbytočného prepínania síl. Nielen pri behu. „Určite už každý, kto bol aspoň raz v posilňovni, videl, ako sa mladí chlapci snažia vybudovať si poriadne svaly. Aj tí, ktorým to jednoducho nie je dané. V mladom veku z toho možno majú svalovú horúčku, možno ich aj niečo pobolieva, ale deformácia zo športu sa môže prejaviť až o niekoľko rokov,“ upozorňuje.

Podľa špecialistov z tejto kliniky, kde denne riešia dôsledky neprimeranej športovej záťaže, si treba vybrať šport, ktorý pomáha budovať kondíciu, pretože to je dobré pre kardiovaskulárny systém, a zároveň taký, ktorý do rozumnej miery posilňuje svalstvo, čo je zas dobré pre kostrový systém. „Ako ideálna sa javí kombinácia bicyklovania a plávania,“ radí Jakubík.

Nielen behaním, ale aj na bicykli sa dá podľa neho krásne budovať kondícia. Bicykel je z pohľadu záťaže pre svaly a kĺby mnohonásobne zdravší. P,,lávanie asi ako jediný šport nespôsobuje žiadne deformácie, preto by malo byť doplnkovým športom k akejkoľvek inej aktivite,“ poznamenal s tým, že jediné, čo môže po plávaní pri nesprávnej technike bolieť, je krk, ale ten je iba stuhnutý a to sa dá vyriešiť ľahko. ,,No a keď už chce niekto behať, tak nech si vyberá terény podobné futbalovému trávniku – teda mäkké. Inak je takmer isté, že skôr či neskôr skončí u ortopéda,“ dodal odborník.

MUDr. Tomáš Jakubík

Ortopéd s najvyššou špecializáciou v odbore zo špecializovanej ortopedickej nemocnice Clinica Orthopedica

 

Ilustračné foto: www.freedigitalphotos.net

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. viac info

Cookies používame s cieľom optimálne vytvárať a neustále skvalitňovať naše služby, prispôsobiť ich vašim záujmom a potrebám a zlepšovať ich štruktúru a obsah.

Zatvoriť